Saturday 6 June 2009

Perwakilan Undi Tolak Orang-Orang Nik Aziz

Analisa ringkas – keputusan perwakilan menunjukkan kemenangan kepada calon-calon pro Pakatan Rakyat dengan 12 orang dari mereka memenangi pertandingan bagi 18 jawatan AJK PAS Pusat. Keputusan Naib Presiden memihak kepada Husam Musa bila ketiga-tiga yang dikatakan menjadi pilihan Husam menang.

Mereka yang rapat dengan Anwar Ibrahim juga menang dengan undi besar.

Jika dilihat analisa itu, seharusnya Husam telah menang. Tetapi Husam tewas besar.

Bagaimanapun, Husam (Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan) tewas bersama Dato’ Mohd Amar (yang disebut bakal MB Kelantan dan seorang Ulama, Ahli exco dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan), Dato’ Takiyuddin Hj Hassan (Ahli Exco dan Setiausaha Perhubungan PAS Kelantan) dan Dato’ Anuar Tan (Ahli Exco dan Bendahari PAS Kelantan). Keempat-empat mereka adalah pembantu-pembantu Nik Aziz dan mereka tewas bersama 3 lagi tokoh PAS Kelantan.

Hanya Dato’ Kamaruddin Jaafar, Setiausaha Agung PAS yang disebut sebagai sahabat baik Anwar Ibrahim adalah calon dari Kelantan yang menang.

Analisa jelas menunjukkan tidak berlaku trend menolak calon Ulama, Pro Pakatan, Profesional atau Pro UMNO. Yang jelas menjadi mangsa ialah kesemua orang kanan Tok Guru Nik Abdul Aziz.

Apakah yang berlaku adalah manifestasi penolakan atau undi tidak perjaya kepada Nik Aziz oleh Perwakilan PAS atau ianya hanya satu kebetulan. Para perwakilan harus bertanya, apakah mereka memang berniat menolak calon-calon dari Kelantan?

Ini bagaimanapun adalah petanda baik bagi Kelantan. Setidak-tidaknya pemimpin-pemimpin kanan PAS Kelantan boleh fokus kepada mempertahankan Negeri Kelantan, sama ada melalui sudut kewangan maupun tenaga kepakaran mereka.

Kickdefella

No comments:

Post a Comment