Monday 27 July 2009

Rakyat malaysia tukang bom??

Oleh: Tarabulsi_2008

Nordin Md Top rakyat Malaysia yang disyakki stratejis pengeboman Jemaah Islamiah (JI) dan dituduh bertanggungjawab dalam pengeboman dua hotel mewah di Jakarta pada 17 Julai 2009, JW Marriot dan Ritz-Carlton kini terpampang poster-poster gambarnya diseluruh Indonesia.

Selama beberapa tahun dulu seorang lagi rakyat Malaysia bernama Azahari dituduh sebagai tukang bom JI hinggalah Azahari ditembak mati pada tahun lepas.

Sebanyak 302 insiden pengeboman besar dan kecil diseluruh Indonesia dikaitkan dengan Allahyarham Azahari. Kini dah tak boleh tuduh Allahyarham Azahari dituduh pula seorang lagi rakyat Malaysia, Nordin Md Top. Bermacam cerita-cerita yang aneh yang disebarkan pihak berkuasa Indonesia tentang Allahyarham Azahari dan Nordin Md Top.

Kedua-duanya adalah dari kalangan orang-orang terpelajar. Allahyarham Azahari bekas pensyarah universiti sementara Nordin Md Top yang sedang diburu sekarang ini adalah seorang akauntan.

Maka kawan saya di Jakarta berbual-bual dengan orang-orang Indonesia di Jakarta. Dikemukakan soalan kenapa dulu polis Indonesia ambil begitu lama untuk mengesan dan membunuh Allahyarham Azahari. Adakah kerana menuduh rakyat Malaysia itu sesuatu yang "convenient" sebab mudah diterima oleh rakyat Indonesia yang rata-rata minda mereka telah diracuni secara berterusan dengan propaganda anti Malaysia.

Sekarang ini pula pihak polis Indonesia telah umumkan mereka sebenarnya tahu di mana Nordin Md Top berada. Menurut polis Indonesia mereka tahu Nordin Md Top tinggal di kawasan bernama Cilacap di Jakarta. Nordin dipercayai antara beberapa rakyat Malaysia yang memimpin Jemaah Islamiah dan merupakan golongan yang mengatur dan merancang kegiatan pengeboman JI.

Kalau ada beberapa orang rakyat Malaysia yang memimpin unit pengeboman di JI, bermaknanya bila Nordin Md Top berjaya ditangkap atau dibunuh, akan ada lagi rakyat Malaysia yang boleh dituduh melakukan keganasan di Indonesia. Kalau kata pihak berkuasa Indonesia pandai dan cerdik secara jahat - marah pulak.

Selama beberapa tahun pihak berkuasa Indonesia telah mengumumkan mereka tahu di mana Allahyarham Azahari berada, dan setelah hampir 300 peristiwa pengeboman kecilan dan besaran dikaitkan dengan Allahyarham Azahari barulah Allahyarham Azahari ditembak mati. Sekarang nampaknya senario yang sama akan diapplikasikan untuk Nordin Md Top. Yang penting adalah memberi gambaran memang Indonesia punyai "Islamic terrorists" pemimpin-pemimpin terrorists di Indonesia adalah rakyat Malaysia. Bijak. Tapi bijak secara jahat pihak berkuasa Indonesia ni.

Maka kalau polis Indonesia dah tahu jejak dan gerak geri Nordin Md Top kenapa tidak ditangkap, bertanya kawan saya. Setiap kali berlaku pengeboman di Indonesia termasuk pengeboman di Bali akan cepat dituduh Jemaah Islamiah (JI) yang bertanggungjawab, dan hampir kesemuanya dikaitkan dengan rakyat Malaysia sebagai mastermindnya. Mungkinkah motif pihak berkuasa Indonesia adalah untuk sentiasa menuding jari ke arah Malaysia dengan niat memburukkan imej Malaysia setiap kali peristiwa pengeboman berlaku.

Jawab reporter dengan salah sebuah setesyen TV di Jakarta, pihak berkuasa Indonesia tidak punyai motif sedmikian, hanya punyai sangkaan baik terhadap Malaysia.

Soalannya kalau dah tahu Nordin Md Top tinggal di Cilacap kenapa tidak ditangkap? Bertanya kawan saya lagi.

Jawab reporter yang bekerja dengan sebuah setesyen TV Jakarta itu, strateji pihak berkuasa Indonesia adalah menangkap dulu pengikut-pengikut JI yang menjalankan pengeboman itu. Bila kuncu-kuncu dah hampir kesemuanya ditangkap, barulah diburu dan dibunuh bossnya yang datang dari Malaysia. Oh I see, sahut kawan saya dengan ketawa. Kalau betul, memanglah pelik dan bodoh serta banggang strateji yang digunakan oleh pihak berkuasa Indonesia.

Sementara itu pihak polis dan pihak berkuasa Indonesia yang lain telah menyebarkan cerita-cerita karut berbau syirik tentang Nordin Md Top. Kononnya amat susah dulunya hendak menangkap Allahyarham Azahari dan sekarang ini untuk menangkap Nordin Md Top kerana menurut pihak berkuasa Indonesia kedua-duanya rakyat Malaysia ini pakai bermacam ilmu dan tangkal. Kononnya mereka ada ilmu untuk ubah rupa wajah dan menghilangkan diri dengan sekelip mata.

Betulke pihak berkuasa Indonesia menyebar cerita yang karut-marut ini? Ditegaskan memang benar cerita karut tersebut telah disebarkan oleh pihak berkuasa Indonesia. Kalau benar begitu nampaknya polis Indonesia mencari helah untuk menutup ketidak upayaannya untuk menagkap Nordin dengan cepat. Iye tak ye jugak, bila nak tangkap berubah rupa. Baru nak acu senapang atau pistol dah hilang pulak si Nordin. Ha ha ha.

Berita-cerita kesaktian yang syirik semacam ini memang mudah diterima oleh rakyat Indonesia termasuk golongan cerdik pandai. Ilmu hitam atau yang disebut "ilmu guna-guna" di Indonesia merupakan sub-culture ramai orang Indonesia yang masih kuat berpegang dengan kepercayaan karut marut agama asal mereka iaitu agama Hindu. Umpamanya patung-patung bertaburan diseluruh Indonesia.

Memang adanya para ulamak dan orang-orang alim yang hebat-hebat di Indonesia dan rakyat Indonesia yang kuat pegangan terhadap ajaran agama Islam memang melebihi jumlah rakyat Malaysia. Tetapi di negara yang mempunyai 240 juta rakyat, yang lebihkurang 30 juta yang dikatakan amat taat kepada Islam tenggelam dalam lebihkurang 180 juta yang peganggan Islam mereka semacam orang UMNO di Malaysia..lebih kepada Islam yang liberal atau "Islam lebihkurang".

Nampaknya pihak polis Indonesia yang tidak berupaya membuat apa-apa berselindung disebalik tuduhan terhadap rakyat Malaysia dan cerita-cerita kesaktian rakyat Malaysia tersebut untuk menutup impotensi pihak polis. Menuding jari ke arah Malaysia mudah dipercayai oleh rakyat Indonesia yang minda mereka diracuni secara berterusan untuk membenci Malaysia.

tranungkite

No comments:

Post a Comment