Wednesday 12 August 2009

Kerajaan BN Gagal, Selesema Babi H1N1 Bolos Setiap Rumah

Surat Pembaca Oleh: mohdnoorawang
(tranungkite.net)

"Kes demam selesema babi H1N1 telah sampai tahap yang kritikal di Malaysia. Kematian rakyat Malysia kerana selesema babi hampir 50 orang. Dengan kes terkini hampir 2000 kes dikesan terkena wabak virus selesema babi H1N1.

Jelas Kementerian Kesihatan dan kerajaan barisan nasional GAGAL dalam melaksanakan 7 langkah yang diwar-warkan oleh Timbalan Perdana menteri Malaysia TS Muhyuddin Yassin. Menteri yang mulut celupar dengan kisah ugutan dan suka dengan provokasi.

Virus H!N! adalah gabungan tiga jenis demam selesema. Selesema babi, selesema burung dan selesema manusia. Menyerang paru-paru dan sesak nafas dikatakan oleh pakar perubatan punca kematian secara cepat.

Sehingga kini tiada lagi ubat mujarab yang benar-benar dapat membunuh virus H1N! selesema babi. Vaksin untuk mencegah jangkitan virus selesema babi juga belum lagi ditemui oleh pakar dunia perubatan.

Kami mengharap kerajaan barisan nasional atau BN serius dalam memperlahankan wabak selesema babi dan mengurangkan kadar kematian kerana selesema babi.

Perdana menteri Malaysia DS Najib Razak perlu mencari satu kaedah yang pratikal untuk mengawal wabak selesema babi dari merebak dengan pantas seluruh Malaysia. Atau SATU MALAYSIA 24 JUTA RAKYAT MALYSIA DISERANG SELESEMA BABI.

Kedua hindar politik provokasi murahan yang dibuat oleh pemimpin umno terutama Muhyuddin Yassin merangakap ketua "deligasi" penyakit selesema babi H1N1 Malaysia. Jelas Muhyuddin Yassin gagal dalam tugas sebagai bos atau pengerusi selesema babi Malaysia.

Ketiga jika tiada tindakan yang drastik penduduk SATU MALAYSIA diserang selesema babi dan bakal membawa bilangan kematian ratusan atau puluhan ribu berasakan jika kes dikesan 2000 kes selesema babi boleh membawa keamatian 50 kes.

Keempat kerajaan Malaysia barisan nasional dan Kementerian Kesihatan Malaysia cukup lembap dan gagal dalam tugasnya.

Sehingga kini Kerajaan Malaysia dibawah DS Najib Razak tidak ada tindakan serius mengawak wabak selesema babi. Amat mendukacita slogan Najib "rakyat didahulukan percapaian diutamakan" hanya satu pembohngan yang menyedapkan halwa telingga rakyat terutama rakyat bangsa Melayu.

Kami cadang kepada kerajaan Malaysia khasnya Muhyuddin Yassin dan kementerian kesihatan mengadakan satu demotrasi kesedaran selesema babi dan kegagalan kerajaan Malaysia berhimpin ke Putra Jaya didepan pejabat perdana menteri Malaysia bagi tujuan menghantar rintihan rakyat dalam mengatasi selesema babi."


NAK TUNGGU SATU MALAYSIA KENA KE??

nak tunggu sampai bila?
nak tunggu 1 malaysia kena penyakit ke?
setakat ni dah 48 keluarga yang hiba,
ada ahli keluarga pergi tanpa di sangka,
H1N1 punya bahana,
nak tunggu angka korban terus meningkat ke?
kata rakyat didahulukan,untuk apa?
untuk menempah maut yang tak disangka,

lu orang menteri boleh le tido lena,
pasal anak dan ahli keluarga lu orang tak kena,
lu orang boleh ler,pasal doktor peribadi dah tentu ada,
ubat pun sampai segera,
pergi hospital pun kelas pertama,
takpun hospital swasta tunjuk kad sahaja,
tak macam kami berbaris panjang sesak nafas la juga,
angkara selsema risau pun ada,
mana tak risau kalau dah melibatkan nyawa..

apa lu orang menteri fikir sebenarnya,
dalam keadaan mcm ni nak fikir kepentingan dan keuntungan jugak ke?
atau nak tunggu bukak tender?
atau nak tengok komisen dapat berapa?
susah sangat ke nak bagi penutup mulut dan hidung secara percuma?
fikirlah juga mereka yang miskin dan tak berupaya..

lembab sangat pemantauan dan penguatkuasaannya,
tunggu,lihat,kaji,dah perkara biasa!
nak tunggu sampai bila???

NAK TUNGGU SATU MALAYSIA KENA KE??

oleh kasutkularrie.

No comments:

Post a Comment