Friday 5 June 2009

Budaya kempen Umno menular kedalam Pas

Oleh Samsuri Roslan

JUN 4 — "Yang itu adalah kumpulan Husam. Sebelah sana pula adalah kumpulan yang menyokong Muhamad Sabu.” Demikian kata-kata seorang pimpinan Pemuda PAS kawasan sebaik sahaja kami hadir di majlis perasmian muktamar Dewan Pemuda Pas di Taman Melewar malam tadi.

Dia menunjuk ke arah beberapa kumpulan yang sedang bersantai di salah sebuah restoren yang berhampiran dengan markas PAS Taman Melewar. Ketika itu, Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa sedang berucap untuk merasmikan muktamar Dewan Pemuda PAS yang dihadiri oleh perwakilan pemuda seluruh negara.

“Mereka satu jamaah. Tidak boleh duduk sekali ke,” soal kami melihat situasi ini yang disifatkan agak serius dan mengejutkan.

Pimpinan Dewan Pemuda PAS ini hanya menggeleng-gelengkan kepala — seolah-olah tidak berpuashati dengan situasi kempen PAS masakini. Bagaimanapun dia masih tidak jelas dan mengetahui samada kumpulan terbabit adalah dari kalangan penyokong semata-mata ataupun turut dihadiri sekali oleh para perwakilan.

Budaya makan menjelang hari berkempen di dalam Umno sudah lama berlaku walaupun terdapat beberapa peraturan yang menghalang ahli dan perwakilan berbuat demikian. Di dalam Umno, budaya politik wang agak sukar dikesan kerana kekurangan bukti di samping kecekapan broker menjalankan tugas.

Bagaimanapun ada juga sesetengah pemimpin Umno yang tersilap strategi apabila ada di kalangan juru kempen memberikan wang kepada bukan perwakilan sebaliknya pemantau dari ibu pejabat Umno.

Bagaimanapun budaya PAS menggunakan wang sebagai sogokan tidak mungkin berlaku semasa hari berkempen. Cuma persamaan antara Umno dan PAS adalah “belanja makan-makan” jika melihat daripada peristiwa yang berlaku semasa majlis perasmian muktamar Dewan Pemuda PAS ini.

Selain itu, beberapa rakan pimpinan PAS yang ditemui mengakui hakikat kempen yang berbaur fitnah dan kata-kata kesat telah berlaku di kalangan ahli PAS. Mereka telah menunjukan beberapa SMS yang mengandungi kata-kata kesat dan fitnah terhadap calon-calon yang bertanding terutamanya untuk jawatan timbalan presiden parti.

Kerana itu juga dalam ucapan perasmian ini, Nasharuddin turut menyebut mengenai budaya dusta di kalangan ahli PAS. Antara lain beliau menyebut, "jangan kita berlaga sesama sendiri. Jangan kita berdusta sehingga membongkar rahsia tanzim kita. Jagalah adab-adab berjemaah dan jangan sekali-kali membiarkan diri kita dipergunakan musuh samada kita sedar atau sebaliknya."

Bagaimanapun Ahli Parlimen Bachok ini tidak menjelaskan secara terperinci “musuh yang disedari atau sebaliknya”. Apa yang pasti, musuh dalam selimut adalah lebih bahaya jika di bandingkan dengan musuh yang nyata.

Daripada SMS yang ditunjukkan kepada kami, ia disifatkan agak keterlaluan dan di luar batas-batas adab samada dari sudut agama Islam mahupun budaya Melayu. Ia seolah-olah lanjutan dari Muktamar Pemilihan PAS yang lalu dan tidak dapat dikurangkan apatah lagi dihentikan.

Apakah ini sememangnya budaya orang Melayu yang suka menabur fitnah, dengki dan khianat tanpa mengira parti samada PAS mahupun Umno? Hanya pemimpin dan ahli yang berjiwa besar tidak akan berbuat demikian.

Sumber: The Malaysian Insider

No comments:

Post a Comment