Tuesday 7 July 2009

Perak Gemuruh - Di sebalik cerita di Duta Vista ?

Sejak isu Osman dan Jamal dipanaskan semula menerusi blog tertentu, nama-nama peloya itu kembali diingati semula. Peranan dan gaya hidup malah bini-bini mereka juga turut terkait sama. Hebat sungguh insan2 ini yg telah berupaya meruntuhkan sebuah kerajaan di sebuah negeri. Meranapkan harapan jutaan rakyat serta mengigit jarikan beberapa pemohon balak yg belum sempat mantan MB Nizar luluskan. Amat memeritkan ?

Di sepanjang perbualan, sambil minum2 kopi dengan beberapa pimpinan bertaraf negeri (baca pimpinan negeri Pakatan Rakyat) Perak baru-baru ini, isu ini juga turut dibualkan bersama. Lucu, kelakar dan simpati bercampur-campur bila adunan cerita tentang 2 watak 'gedebe' ini ditelanjangkan semula. Bagi wak, isunya tidaklah sebesar mana, hingga boleh memaksa untuk DUN Perak terbubar dalam tempoh masa yg terdekat. Siapalah mereka itu..,2 watak yg tidak punya harga lagi dimata pengundi di kawasannya sendiri. Hidup seumpama terbuang..tak ubah macam surat khabar lama, hanya layak dibuat bungkus ikan atau sayur di pasar-pasar.

Andai berlaku pembubaran DUN, hakikatnya bukan kerana angkara 2 watak itu, watak itu telah monopous, tidak lagi penting..malah telah dikesampingkan..kerana tidak begitu me'najib'kan langsung..magicnya hanya seketika, dan bersifat sementara, umpama bidalan melayu, " habis madu sepah dibuang ", "habis kapur, sireh ditebang " sehinggakan cerita yg berlaku dan terjadi di ruang lobi Duta Vista benar-benar buat urat leher jadi keras kerana lawaknya si Osman.

Dunia ini kecil beb ! Bayangkan macamana terkucilnya si Osman apabila secara tidak sengaja telah terserempak dan bertembung secara spontan di ruang lobi tersebut dengan bekas ketuanya. Haji Nizar. Hingga terkeluarlah kata-kata dari mulut Osman jailu memohon maaf, atas tindakannya dulu, yg mana beliau cukup menyalahkan rakannya si Jamal. Dengan topi atas kepala macam topi budak-budak hip hop suka pakai itu, si Osman tiada pilihan selain terpaksa bercakap juga dgn Nizar. Walaubagaimanapun, seperti yg dijangkakan, apa saja cakap si Osman tidak lebih sekadar boleh didengar sahaja, percaya jangan. Lagipun percakapan yg tergagap-gagap salahkan sana, salahkan sini, bukanlah cakap yg boleh dipakai sangat, anggap saja sebagai hiburan.

Dan pekung itu tidak perlu lama untuk diketahui apabila blogger blog Umno, memecah inti ceritanya dimana Osman jelas mengejek2 pula apa yg telah dicakapkannya kepada Hj. Nizar ketika berjumpa di Bandar Sunway, Ipoh..., sekadar untuk menolak malu. Dasar munafik jika benarlah itu wajah Osman yang sebenarnya.

Apapun, Osman tetap tidak menyatakan bahawa beliau akan berpaling tadah, cuma sekadar memohon maaf sahaja kepada Hj. Nizar, kerana hidupnya akan kekal bahagia dgn limpahan wang ringgit dan janji2 mulus Umno/BN sehingga akhir hayat. Biarkan..biarkan..dan kita terus biarkan ! Malah jika boleh, biarlah batu nesannya juga disadur dgn replika ringgit berwarnakan ungu. Baru boleh lawan si Billy Jean.

DUN bubar hanya sekadar kemungkinan, malah Hj. Nizar juga meletakkan ayat yg cukup 'selamat' apabila menyebut sebelum PRU13, ini bermakna tiada tarikh, tiada bulan dan tiada tahun yg digazetkan bila akan bubar...selamat bukan ! Tetapi andai mahu mencipta 'kontroversi' atau meletup isu, anda boleh saja menyebut mana-mana nombor utk di'judi'kan bagi tatapan pembaca blog. Tapi hakikatnya tetap kosong tanpa ada kesinambungannya. Sekadar untuk sedap dibaca.

Apapun kepercayaan untuk pembubaran DUN Perak, tidak ubah seperti resam kita menanti detik tarikh 16 September tahun lalu, terus berlalu dan dilalukan. Dan dihujungnya tidak lebih sekadar retorik, yang menyiksakan jiwa!

albanjari

No comments:

Post a Comment