Saturday 13 June 2009

Anwar: Pindaan Perlembagaan Untuk Mengisi Agenda Perubahan

Pindaan perlembagaan Parti Keadilan Rakyat yang akan diluluskan hari ini adalah untuk membolehkan parti itu bergerak dengan lebih rancak ke arah mengisi Agenda Perubahan yang dijanjikan kepada rakyat.

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Sri Anwar Ibrahim berkata segenap lapisan anggota PKR mahukan “ perlembagaan yang menzahirkan semangat dan Agenda Perubahan”

Kita mahu Parti Keadilan Rakyat menjadi wadah perubahan sebenar,” kata Anwar kepada hampir seribu perwakilan yang berhimpun di Selangor untuk meluluskan pindaan- pindaan itu pada Kongres Nasional Khas PKT di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.
Antara lain pindaan perlembagaan membabitkan usul menghadkan tempoh presiden kepada tiga penggal, memindahkan hak memilih pucuk pimpinan kepada ahli biasa, memperkenalkan sistem undi sulit dalam parti, menambah jumlah naib presiden serta memperuntukkan 30 peratus jawatan penting kepada wanita.
Turut dibentangkan usul mengurangkan had umur ahli Angkatan Muda PKR (AMK) daripada 40 kepada 35 tahun.
Anwar berkata pindaan perlembagaan akan memantapkan jentera parti daripada tahap sekarang.

“Kita perlukan anjakan besar kerana Parti Keadilan Rakyat diasaskan dengan semangat reformasi dan perubahan” dan harus berupaya untuk menzahirkan harapan rakyat untuk mendapatkan pembelaan dan keadilan.

Datuk Seri Anwar mengingatkan pemimpin dah anggota parti supaya tidak angkuh dengan kemenangan besar PKR pada pilihanraya umum lalu.

“PKR menang kerana ….. rakyat mahukan perubahan dan kerana rakyat bencikan kerakusan kuasa dan rasuah. Kerana itu rakyat memilih kita,’ kata Anwar.

Beliau berkata pemimpin dan anggota parti tidak harus leka berfikir “kita hebat” dan kemenangan PKR berpunca daripada kekuatan individu.

“Kita harus menjalankan penilaian diri tentang kelemahan dalaman …..kita tak boleh andaikan kita cukup hebat,” kata Anwar.

Penilaian itu akan membolehkan jentera perjuangan parti dimantapkan lagi bagi memboleh PKR membina kekuatan yang berupaya mengisi segala harapan rakyat.

Datuk Seri Anwar juga menegaskan bahawa PKR tidak akan bertolak ansur dengan mana- mana pihak yang cuba menerapkan politik perkauman ke dalam parti itu.

Beliau merujuk kepada pilihanraya kecil Bukit Selambau, di mana beberapa pihak, termasuk kalangan bekas anggota parti cuba mengugut PKR untuk memilih mereka sebagai calon.

Anwar berkata PKR memilih untuk menolak mereka walaupun mereka mengugut untuk memastikan kaum tertentu memulau parti itu.

Anwar menegaskan setiap calon PKR harus mewakili kepentingan semua kaum dan tidak terikat dengan memperjuangkan nasib kaum tertentu sahaja.

“Biarlah pengajaran daripada Bukit Selambau ini sampai ke seluruh negara…kita mahukan calon-calon kita..mampu menjana perubahan” dan mewakili kaum kaum, kata Anwar.

Merujuk kepada Pakatan Rakyat, Anwar sekali lagi mengingatkan bahawa media arus perdana kawalan Barisan Nasional sentiasa berusaha mencerminkan gagasan sebagai rapuh dan tidak mantap.

“Insiden kecil akan diperbesarkan oleh media arus perdana. Ini kita harus sedari. Oleh kerana itu penting untuk kita memastikan sebarang perbedaan pendapat disalurkan menerusi ruang, wahana dan forum ditetapkan untuk mengelakkan tafsiran yang merugikan,” kata Anwar.

Anwar berkata ketiga-tiga pucuk pimpinan tertinggi PKR, PAS dan DAP telah menzahirkan iltizam untuk menjadikan Pakatan Rakyat lebih mantap dan jitu.

suarakeadilan

No comments:

Post a Comment