Saturday 13 June 2009

Cerita Gunung Menangis

Di zaman Nabi S.A.W dahulu, ada sebuah bukit yang khuatir lalu menangis kerana takutkan dirinya menjadi batu-batuan api neraka. Api neraka yang akan membakar badan-badan orang yang berdosa. Genting itu terletak di Bukit Tinggi. Pakar Meteorologi (kaji cuaca) tentu tahu apa yang kerap kali melanda kawasan itu.

Menyingkap Ilmu di Bangku Sekolah

Samasa saya mempelajari Geografi dan Kajian Tempatan di bangku sekolah, Malaysia disifatkan kerana bernasib baik berikutan bebas daripada sebarang bencana alam dengan kedudukannya yang strategik luar daripada lingkaran gunung berapi (ring of fire). Yang ada katanya cuma masalah jerubu dan wabak denggi. Tetapi yang petikan di bawah ini apa bendanya? :-

* KUALA LUMPUR 25 Mei – Kejadian gempa bumi kecil yang telah menggegarkan kawasan Bukit Tinggi, Pahang sebanyak 21 kali sejak November tahun lalu menimbulkan tanda tanya terutama di kalangan penduduk yang tinggal di kawasan sekitarnya.

* Walaupun Jabatan Meteorologi memberi jaminan ia hanya bermagmitud kecil dan tidak membahayakan namun kekerapan kejadian itu mencetuskan kebimbangan.

* Terbaru kawasan itu digegarkan dengan satu gegaran berukuran 3.1 pada skala Richter pada pukul 9.36 pagi ini.

* Sebelum ini pada 15 Mac lalu, tiga gempa bumi kecil dengan ukuran antara dua dan 3.2 pada skala Richter telah dikesan di sekitar Bukit Tinggi dan Janda Baik.

* Bagaimanapun Jabatan Meteorologi Malaysia dalam kenyataan akhbarnya di sini memberitahu, gempa bumi itu hanya bermagnitud kecil.

* Oleh itu, ia tidak membahayakan penduduk di kawasan berkenaan dan orang ramai tidak perlu bimbang.

* Sementara itu, Ketua Pusat Penyelidikan Alam Sekitar, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Dr. Ku Halim Ku Hamid berkata, gegaran itu dipercayai ancaman berterusan ekoran gempa bumi tidak menentu yang melanda negara jiran dan kesannya turut diterima Malaysia.

* “Namun, dalam kesemua kejadian itu, tiada sebarang kerosakan harta benda dilaporkan,” katanya.

* Beliau juga menasihatkan orang awam supaya tidak bimbang akan kejadian gempa bumi kecil itu. - 21 gegaran di Bukit Tinggi cetus tanda tanya

p/s: Apakah Bukit Tinggi sedang menangis menganangkan dirinya bakal membakar badan orang-orang yang berdosa di situ?

sumber - Asia, Tech, Malaysia & World

No comments:

Post a Comment