Tuesday 9 June 2009

Unity Government: Mengapa masih kempunan???

Berita baru masuk….. berita baru masuk….. !!!! Hot punyer ke…… udah suam ke….. udah basi ke….. teman tak tahu….. tapi pada teman hot ler sebab teman baru dapat. Komer??? Teman tak tahu….

Berita ni diperoleh daripada kedai kopi…. melalui kaedah pasang telinga!! Komer tahu ngapa PAS [ dua tiga kerat yang di atas tu ler ] beriya-riya benor terlior dan berkenan sesangat nak bergandingan tangan dengan UBN dalam pembentukan Unity Government yang riuh diperkatakan sejak Muktamar PAS baru-baru ni….

Well… its all about jawatan dan kuasa. Power and position babe!!!! My God…. tak ku sangka PAS sebuah parti yang berlandaskan Islam sanggup mengkhianati rakan kongsi mereka dalam Pakatan Rakyat semata-mata kerana tergilakan kedudukan, jawatan dan kuasa dalam UG. Ini bermakna, betul ler apa yang UNMO canangkan selama ini….. PAS juga gila kuasa. Bior teman perbetoikan sikit kenyataan itu….. rephrase balik statement tu…. Bukan PAS, ya … tapi segelintir pemimpin tertinggi PAS…. yang terliorkan kuasa dan jawatan. Jangan disebabkan nila setitik….. satu PAS nak dicemarkan. Itu tak adil nama nyer. Komer tibai ler dua tiga kerat yang gila kuasa tu…. Jangan libatkan yang lain, sebab rata-rata….. ramai yang dalam PAS tolak UG!!!

Konon ceriter nyer….. demer tak nak Anwar Ibrahim jadi PM, sekira nyer Pakatan Rakyat berjaya ke Putarjaya. Awat nyer pulak??? Anwar tak layak ke, atau hangpa dah was-was tentang kredibiliti Anwar kerana kes Sayfoooool haprak tu???? Apa….. hangpa lebih rela ber’piem’kan Najib…. yang kredibiliti dan reputasi nyer jauh lebih dahsyat dipersoalkan….. baik dalam negeri mau pun luar negara!!! Sekurang-kurang nyer… kes Anwar, there’s a big…. big….big… question mark???? Pelik bin Ajaib al-Hairan….. Awat la hangpa ni…. Easily influenced betoi ler….. puak-puak ni!!! Eh…. entah-entah hangpa jeles kot. Woi…. tak baik jeles-jeles….. lar…. Hangpa ada calon hangpa sendiri ka?? Habaq mai…. Kalau layak dan memenuhi ciri-ciri piawai…. apa salah nyer!!!

Seperkara lagi, yang mereka tak syiuk ialah takut pentadbiran negara akan lob-sided, berat kepada PKR/DAP dan PAS akan terpinggir. PAS nak jadi dominant factor dalam PR kut. Konon nyer, PAS berasa dia dipinggirkan di Pulau Pinang dan rasa tak seronok hati. Memang betoi…. sebab dari pandangan mata kasar, PAS Pulau Pinang memang tak nampak ngam dengan PKR/DAP. Mengapa??? Aku tak tau. Hangpa pi selidik sendiri. Tentang pentadbiran pulak…. apa??? Guan Eng tak cukup cekap ke….. tak cukup adil ke…… zalim sangat ke…… korup giler babi ke…..??? Atau apa…..???? Tapi… jangan dok main sentimen kaum. Kalau hangpa kaitkan dengan sentimen kaum, hangpa sebijik macam UMNO. Jangan buat malu PAS norr…

Teman baru balik dari Penang…. dan dari tinjauan dan sembang-sembang dengan orang-orang di sana…. they say… the PR government is much more better, more people-oriented and much more efficient and accountable than the previous UBN government. So…. apa lagi kita nak??? Yes….. they are not perfect. Give them time lar. Memang ler ada dua tiga kerat samdol-samdol dalam PKR, DAP, mau pun PAS, yang dijangkiti sindrom kemaruk…. dok berebut itu ini dalam pertandingan musical chair. Itu semua bisa diurus. No hal punya….. small matter!!! UBN pun, apa kurang nyer. After 50 years memerintah negara….. hampir hancoq Satu Malaysia depa kerjakan.
So….. kalau kita bagi PR lebih masa dan kepercayaan….. isyaAllah, UBN hanya akan tinggal sejarah di Penang!!! Pemerintahan TGNA di Kelantan sudah terbukti…. hebat nyer. Kalau macam itu ler, jangan mimpi ler UBN nak perintah Pulau Pinang semula….!!

Well…. teman rasa, semua perasaan tak puas hati PAS tentang Penang ni, adalah disebabkan tak dapat kedudukan dan kuasa. Buat masa ni sabor jer ler…… lain kali, kalau menang banyak kerusi lagi, baru ler demand lebih sikit. Jangan ler macam bebudak terus nak terkenyut… tarik muka empat belas!!! Matang ler sikit….

Berbalik kita pada UG….., idea giler tu…. Konon nyer, akan ada pembahagian kuasa [kementerian] antara UBN dan PAS. Eleh….. demer ni nak meniru macam konsep pembahagian kuasa yang digunapakai oleh kerajaan campuran di Indonesia dan Israel, ler tu!! Betoi tak….??? Itu ler kerja komer…. asyik meniru jer. Berapa kementerian ler yang UBN nak offer pada PAS agak nyer??? Lima….. enam…. tujuh… atau berapa ??? Selebih nyer…. siapa punya??? Of course ler UBN punya…..

Ok…. let’s say, PAS dapat lima kementerian….. isy….. cukup ke tu??? Entah ler…. tapi… bagi pemimpin PAS pro-UMNO, mungkin itu sudah cukup WOW…..!!! Sebab itu ler, dua tiga kerat, pimpinan tertinggi PAS, terlior hingga menjelejeh ayor lior!!! Ho…. ho…. ho…. kalau gitu ler….. sah ler demer ni gila kuasa!!! Sebab dah gila ler agak nyer, tindakan dan cakap mereka pun dah merapu-rapu tak tentu hala!!! Bikin semua jemaah dan penyokong gabra ajer. Dengor ceriter ramai perwakilan yang tak setuju idea UG ni. Kalau gitu….. kenapa dua tiga kerat yang hat di atas tu, gatai mulut dok bercakap lagi pasal UG yang sepatut nyer dah tutup bab!! Syusyah…. syusyah…… macam ni!!!

Ingat….. PAS tak sekuat mana pun. Menang pun…. atas sebab rakyat undi kerana getikkan UBN, so…. jangan ler over-perasan. Undi yang diberikan kepada PAS, tak kira ler oleh siapa ….. Melayu ke, bukan-Melayu ke…. adalah amanah. Ulama apa yang sanggup mengkhianati amanah yang rakyat berikan kepada demer. Walau apa pun nawaitu komer….. jangan sekali-kali terikut budaya ‘matlamat menghalalkan cara’ seperti yang dipraktikkan oleh UBN. Sanggupkah komer melihat PAS berpecah semata-mata kerana kemarukkan untuk berkuasa di 5 or beberapa kementerian yang di’offer’kan oleh UBN tu…. Lu orang pikir lah sendiri!!

Dan seperkara lagi….. sanggup kah kengkawan tengok tranformasi bendera PAS menjadi sebegini rupa..???? Jeng…. jeng….. jeng…..










Oh….. tidak….. tidak….. tidak…..!!! Adeh….. apa sudah jadi??? Tak sanggup aku, weh….. Ada pulak bayangan setan ditengah-tengah bulan purnama yang indah itu. Mencacatkan pemandangan betoi ler!!! Woit……. dah nak kiamat ke apa???? Alahai…… teman tak sanggup ler. Ini pun tekak dan perut dah meloya….. Whe…. whe….. wheekkkkkkk!!!! Sorry ler….. excuse me ya!!

Team PerakExpress

No comments:

Post a Comment