Sunday 26 July 2009

KAHWIN...sukarnya..?

Kiriman bayu

"Assalamualaikum wbrkth

sedia maklum alam perkakwinan adalah salah satu dari sunah Nabi kita. persoalan yang hendak di bawa apakah matlamat perkahwinan itu,adakah ia untuk berjualbeli atau untuk melaksanakan satu perintah agama?. di masa ini satu yang menjadi trend atau ikutan kepada keluarga bakal pengantin adalah harga hantaran yang terlalu tinggi,mungkin tidak menjadi bebanan kepada keluarga yang berada bagaimana keadaan kepada meeka yang kurang bernasib baik?

Perkahwinan adalah untuk mengelakkan seseorang dari tercebur dalam perbuatan maksiat yang tentunya dilaknat disisi Allah,memandangkan di waktu ini ramai anak muda yang kurang dalam pendidikkan agama dan seandainya ada dengan keadaan perkahwinan yang sukar untuk sesetengahnya melaksanakan permintaan keluarga tidak mungkin kejadian yang tidak dingini berlaku,siapa yang hendak di persoalkan dalam bab ini?

sebagai contoh salah seorang sahabat saya di minta hantaran sebanyak rm 15000.00 dengan bersusah payah pihak lelaki mengadakan wang tersebut alhamdulillah dengan segala usha dapatlah peruntukkan yang diperlukan,tapi yang menjadi persolannya iayalah sang suami tidak membenarkan istrinya untuk bertemu dengan ibubapanya,pernah di tanya oleh sang bapa kepada sang suami kenapa tak pernah balik kerumah mertua jawap si suami saya dah beli anak bapak,jadi suka hati sayalah.

dalam hal ini kemungkinan banyak lagi hal hal yang boleh terjadi di sebabkan hantaran yg terlalu tinggi ditelan pahit di buang sayang, saya harap kepada semua keluarga sama ada perempuan atau pun lelaki supaya mementingkan kehidupan anan anak selepas berkahwin jangan di pentingkan majlis yang besar,jika mampu silakan kata orang tua tua ikut hati mati ikut rasa binasa.

marilah kita sama sama renungkan apakah perkahwinan itu di sisi ajaran islam kalau ajaran islam itu untuk kesenangan dunia dan akhirat kenapa perkahwinan itu sukar hendak di laksanakan.

setakat ini ampun dan maaf sekiranya ada yang tersinggung disebabkan tulisan ini.Wassalam. " writes "Assalamualaikum wbrkth

No comments:

Post a Comment